13 فروردين 1395

سفر هیات پارلمانی از مجلس به لبنان(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

هیاتی از کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با حضور  امیر خجسته رئیس این کمیسیون  و نماینده مردم  همدان در مجلس شورای اسلامی ، دکتر زاکانی نماینده تهران ، زارع نماینده یزد و رضایی نماینده  خمین و وارد بیروت شدنداین هیات ، با سید حسن نصرالله  دبیرکل محترم حزب الله ، نبیه  بری رئیس مجلس لبنان،« محمد فنیش» وزیر مشاور در امور مجلس نمایندگان لبنان در دولت این کشور، اعضای کیسیون امور دفاعی و داخلی لبنان در مجلس نمایندگان این کشور به ریاست « سمیر جسر» و « عدنان منصور» وزیر سابق امور خارجه لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد. هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همچنین با حضور در روضه الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت به مقام شامخ شهدای مقاومت اسلامی از جمله فرمانده بزرگ حزب الله شهید حاج عماد مغنیه و فرزندش شهید جهاد مغنیه وهمچنین سید هادی نصرالله فرزند سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله  و حاج رضا رضوان  شهید انفجار سفارت ج.ا.ایران در بیروت با قرائت فاتحه احترام کرد.

مزار شهدای مقاومت

 

مزار شهید مغنیه

 

محمد فنیش وزیر دولت در امور مجلس (حزب الله)

 

فراکسیون مقاومت در مجلس لبنان

 

 

13:20

(0)


29 اسفند 1394

سفر رئیس شورای روابط خارجی کشورمان به لبنان(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

دکترکمال خرازی  وزیر امورخارجه سابق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز چهارشنبه 26 اسفند 94در بیروت با وزیر امور خارجه لبنان  و نخست وزیر و سایر مقامات لبنانی دیدار و  و گفت و گو کرد 

مزار شهید مغنیه -خرازی اسفند94

بشاره راعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان

نبیه بری رئیس مجلس لبنان-خرازی

دیدار دکتر خرازی با تمام سلام نخست وزیر لبنان

16:29

(0)


9 مهر 1394

چرا ایران در ائتلاف ضد داعش حضور ندارد(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

عزم آمریکا برای از بین بردن تروریست ها، آن هم بدون همراه کردن ایران، بی نتیجه بودن این ائتلاف را به خوبی نشان می دهد. غرب پس از مدتها که منطقه خاورمیانه در نتیجه اقدامات داعش دچار بحران شده است، هم اینک خواستار برخورد بین المللی با این مسئله می باشد. نکته قابل توجه، نادیده گرفتن وظیفه اصلی سازمان ملل در تامین صلح جهانی از سوی غرب می باشد. هر چند بی توجهی غرب به کارکردهای سازمان ملل تازگی ندارد، اما این امر نشان می دهد که آنها نیز به نقش اصلی این سازمان در تامین صلح جهانی، کاملا بی اعتماد می باشند.

از سوی دیگر، عدم حضور جمهوری اسلامی در این ائتلاف نشان دهنده آن است که این ائتلاف بیش از آنکه هدفش از بین بردن تروریست ها باشد، اهداف سیاسی دیگری را مدنظر دارد. با توجه به روشنگری مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر درخواست آمریکایی ها از جمهوری اسلامی جهت همکاری برای مبارزه با داعش، عدم همراهی ایران با غرب در این موضوع، به الزامات و بایسته ها فکری و عملی ایران در عرصه بین المللی باز می گردد. به نظر می رسد آمریکایی ها از همان ابتدا تمایلی برای به وجود آوردن ائتلاف بین المللی برای برخورد با داعش نداشتند.

آنها خواستار همکاری دو جانبه و البته بدون آنکه رسانه ای شود، با ایران بودند. در واقع تمایل داشتند با همکاری دو جانبه با ایران، داعش را از میان بردارند. درخواست جان کری از دکتر ظریف نیز در همین راستا بوده است. اما پس از آنکه موفق به همراهی ایران با این مسئله نشدند، این ائتلاف را شکل دادند. اما چرا بدون حضور ایران؟ به نظر می رسد در صورت دعوت از ایران در این ائتلاف، تبعات سیاسی بسیاری برای آنها وجود داشت که به صورت موردی به آنها اشاره می کنیم:

1- حضور جمهوری اسلامی در این ائتلاف، به معنی پذیرش قدرت ایران و تاثیرگذاری این کشور در معادلات منطقه می باشد. غرب همواره تلاش کرده تا نقش ایران را در معادلات منطقه نادیده بگیرد. هر چند آنها به خوبی به قدرت ایران واقف می باشند، اما شدیدا از رسانه ای شدن این مسئله پرهیز می نمایند. چرا که به نوعی اعتراف به قدرت مهمترین مخالف خود در منطقه می باشد.

ایران همواره تاکید دارد که غرب در ایجاد و ساماندهی تروریسم در منطقه نقش اساسی را داشته است. بنابراین در ائتلافاتی که از سوی غرب در این خصوص باشد، شرکت نمی کند.

2- آمریکایی سالیان سال است که ادعا می کند ایران حامی تروریسم می باشد. در صورت ورود ایران به این ائتلاف، آنها باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند که بالاخره ایران حامی تروریسم است یا مخالف تروریسم.

3- جمهوری خواهان کنگره آمریکا، انتقادات زیادی نسبت به عملکرد اوباما در رابطه با منطقه خاورمیانه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران دارند. آنها معتقدند آمریکا برای حفظ سلطه خود در جهان، می بایست قبل از آنکه تهدیدی در جهان شکل گیرد؛ با آن مقابله کند. به همین خاطر اوباما را متهم به مماشات در خصوص بحران سوریه و حتی پرونده هسته ای ایران می نمایند. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی عملی برای حفظ سلطه آمریکا در جهان محسوب می گردد، هر گونه همکاری غرب با ایران را رد می کنند. از این رو ورود ایران به این ائتلاف می توانست با واکنش کنگره همراه باشد.

اما جدای از این مسئله، جمهوری اسلامی ایران نیز در جهت سیاست های منطقه ای و بین المللی اش با الزاماتی روبرو می باشد که امکان ورود به این ائتلاف را ندارد:

1- ورود ایران به این ائتلاف، به معنی پذیرش رهبری آمریکا در این ائتلاف است. ایران همواره تاکید دارد که غرب در ایجاد و ساماندهی تروریسم در منطقه نقش اساسی را داشته است. بنابراین در ائتلافاتی که از سوی غرب در این خصوص باشد، شرکت نمی کند.

2- جمهوری اسلامی همواره بر این اصل تاکید دارد که کشورهای منطقه بدون دخالت قدرتهای خارجی باید مشکلات خود را حل نمایند. رویکرد ایران در مسئله افغانستان، عراق و سوریه مبتنی بر این مطلب می باشد. همکاری ایران با این ائتلاف ناقص این اصل است.

جمهوری اسلامی همواره بر این اصل تاکید دارد که کشورهای منطقه بدون دخالت قدرتهای خارجی باید مشکلات خود را حل نمایند. رویکرد ایران در مسئله افغانستان، عراق و سوریه مبتنی بر این مطلب می باشد. همکاری ایران با این ائتلاف ناقص این اصل است.

3- جمهوری اسلامی معتقد است که آمریکایی ها تروریست را به بد و خوب تقسیم می کنند و عزم جدی برای از بین بردن مسئله تروریست ندارند. تروریسم خوب آن دسته از گروههایی می باشند که در جهت منافع غرب حرکت می کنند، مانند سازمان منافقین و یا طالبان در زمان مبارزه با شوروی و همین طور داعش در زمان مبارزه با بشار اسد.

4- جمهوری اسلامی ایران نسبت به تشکیل این ائتلاف بدبین می باشد و معتقد است هدف آمریکا مبارزه با تروریسم نمی باشد، بلکه هدف آنها حضور نظامی در منطقه است.

هر چند جمهوری اسلامی ایران به دلیل هم مرز بودن با عراق و نفوذ بسیار در میان مردم این کشور و سیاستمداران آن، می تواند نقش راهبردی در این ائتلاف داشته باشد، اما به دلیل مطالب بیان شده امکان همکاری ایران در این زمینه وجود ندارد.

8:16

(0)


ضرورت اجماع بین المللی برای برخورد با سرطان تکفیری داعش / ویروس تکفیر همه را تهدید می کند(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

چهار سال پیش زمانی که کشورهای عربی و غربی با هدف تضعیف جریان مقاومت درمنطقه و متوقف کردن وانحراف جریان بیداری اسلامی تصمیم گفتند که در خرمن شام هم آتشی بر افروزند هرگز تصور نمی کردند که شعله های این آتش در مدتی نه چندان بلند به کنگره آمریکا هم برسد، زمانی که سیاسیون و رسانه های غربی با چشمان خود می دیدند که تروریست وارداتی شان به سوریه ،جگر سرباز سوری را به دندان می کشد وساکت نشستند، هرگز تصور نمی کردند که روزی فرا برسد که یک تبعه انگلیسی که تحت تاثیر تبلیغات تکفیری ها قرارگرفته به سوریه برود و درمقابل چشمان همه دنیا سر از بدن خبرنگار آمریکایی جدا کند !.

وقتی کشورهای عربی با افتخار درهای کاخ خود را بر روی تروریستها گشودند و آنها را دربهترین هتلهای خود جای دادند و تمام ظرفیتهای اطلاعاتی و امنیتی، مالی، لجستیک و رسانه ای خود را برای کمک به تروریستها در سوریه و عراق قرار دادند، هرگز تصور نمی کردند که روزی داعش، در نقشه خود سرزمین نجد و فراعنه و حتی بخشی از اروپا را بگنجاند و در گستره خلافت خود بداند و 5 کشور عرب را سراسیمه در جده گرده هام آورد تا خواستار پایان دادن به موضوع تروریسم شوند و به دلیل اقدامات خود طی چند سال گذشته روی بازگشت به سوریه را در خود نمی بینند که البته مجبور خواهند شد در آینده این کار را انجام دهند!

زمانی که تک تک اماکن مقدس شیعی در سوریه و عراق مورد هجوم تروریستها قرارگرفتند و تخریب شدند و اصحاب رسول الله(ص) در سوریه نبش قبر می شدند، پاپ و واتیکان هرگز تصور نمی کردند که مراکز مقدس مسیحیان در عراق و سوریه نیز بعد از مدتی به دست این تروریستها تخریب شوند و دهها هزار مسیحی آواره شوند. اما اکنون با چشمان خود همه این موارد را می بینند. اگر نگوییم که همه آنها درجنایاتی که رخ می دهد شریک هستند، حداقل می توانیم بگوییم که درتشخیص بیماری دچار مشکل شدند. تروریسم مانند «بیماری هدر رفتن عضله ها(wasting syndrome) است که ابتدا درمان آسان به نظر می رسد اما تشخیص آن سخت است اما بعد از مدتی که تشخیص داده شد، درمان آن بسیار مشکل است.

جامعه بین المللی درتشخیص تروریسم منطقه که اکنون همه منطقه وحتی امنیت بین الملل را تهدید می کند ناتوان بودند و اکنون در چگونگی درمان آن درمانده اند، ویروس تکفیر و تروریسم اکنون از نیجریه در آفریقا تا اندونزی در آسیا و کل خاورمیانه را فراگرفته است و این اشتباهی است که غرب و برخی کشورهای عربی منطقه و ترکیه در جذب و هدایت تروریستها به سوریه و عراق مرتکب شدند تا اهداف سیاسی خود را دنبال کنند. خشونت وافراط گری که درمدارس وهابیت تدریس شده است و هزاران جوان نا آگاه را راهی سوریه و عراق کرده است، اکنون در مرحله ای است که مربیان خود را در سعودی تهدید می کند وملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و جریان مذهبی کشور را وادار کرده است درقبال این روند موضع بگیرند وتروریسم داعش را تهدیدی برای امنیت خود تلقی کنند. ریاض و برخی کشورهای منطقه به دنبال استفاده از ابزار تکفیر و تروریسم برای تغییر موازنه قوا در منطقه بودند اما اکنون تروریسم در حال «تحلیل وتضعیف» قوای آنهاست زیرا اکنون ریاض مجبور شده است دهها هزار نیروی خود را در مرزهای خود با عراق مستقر کند و همین وضعیت برای اردن و سایر کشورهای منطقه هم وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران ومسئولان عالی کشور طی چند سال گذشته بارها وبارها به صورت علنی و خصوصی به مقامات کشورها یادآور شده بودند که این «بچه مار» که شما در آستین خود تربیت می کنید خود شما را نیز نیش خواهد زد اما به این تذکرات توجهی نشد و اکنون افعی تروریسم و تکفیر همه منطقه وحتی جهان را تهدید می کند و آمریکا صراحتا اعلام کرده است که خطر داعش از القاعده هم خطرناکتر است.

اکنون جامعه بین الملل و مسئولان منطقه ای باید به یک اجماع کلی برای برخورد با این پدیده شوم برسند و با همکاری هم مانع از گسترش این سرطان خطرناک بشوند واگر اکنون در این زمینه اقدام نشود فردا بسیار دیر خواهد بود.

8:15

(0)


9 مهر 1394

دوپادشه در یک اقلیم نگنجد(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

چند سال پيش برخي مراکز مطالعاتي غرب (و حتي گفته شد پنتاگون) روي طرح تجزيه کشورهاي منطقه کار کردند ونقشه جديدي براي خاورميانه مطرح نمودند. اين طرح، جمهوري اسلامي ايران را به يک منطقه مرکزي، منطقه کردنشين، منطقه شيعه نشين، منطقه بلوچ نشين، تقسيم کرده بود. عراق هم به شمال، جنوب، مرکز؛ حوزه نفت خيزوکشورهای عرب حاشیه خليج فارس را به همين ترتيب ، بخش شرقي عربستان سعودي، بحرين و يک بخشي از اين کشورها را جدا کرده بودند. اين طرح در رسانه ها فاش شد و سر و صدايي برپا کرد، اما بعد مقامات پنتاگون گفتند که ما به دنبال تجزيه نيستيم ولي واقعيت اين بود که سياست تضعيف حکومت هاي مرکزي و تجزيه کشورها، همان سياستي بود که چند دهه قبل انگلستان دنبال کرده بود و اکنون آمريکائي ها در راستاي طرح خاورميانه بزرگ به دنبال پياده کردن آن سياست در منطقه بودند.

در اين ميان ،پتانسيل کردها براي کسب خودمختاري و تشکيل کشور کردي ،يکي از ابزارهاي مهم اين سياست قرار گرفت. کردها مي گويند: «ما ملت داريم، سرزمين داريم، حاکميت هم بايد داشته باشيم» .اما برخی رهبران کرد معتقد به اين ايده ادعايشان خيلي بالا است و «کردستان بزرگ» را مطرح مي کنند که شامل بخشي از شوروي سابق، ترکيه ،سوريه و جمهوري اسلامي ايران نيز مي شود .براساس اين توهم ،بسياري از شهرهاي غربي ايران حتي مثلاً شهرستان «قروه» ، آذربايجان غربي وشرقي که آذري نشين هستند وحتي بخشي از همدان هم شامل این نقشه هستند!. بديهي است که کردهاي افراطي در مسير تحقق چنين ايده اي با حکومت هاي مرکزي ترکيه، عراق، سوريه و جمهوري اسلامي ايران مشکل داشته باشند.

متن کامل مقاله در مجله مطالعات سیاسی شماره 3 صفحه 34(اینجا کلیک فرمایید)


8:23

(0)


به کوری چشم دشمنان،مقاومت ادامه دارد(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به یک کاروان حزب الله در قنیطره سوریه وشهادت 6 تن از رزمندگان حزب الله ،باردیگر اخبار لبنان و مقاومت را درصدر اخبار جهان قرار داد و دوستان و دشمنان مقاومت هرکدام از زاویه خود منتظر اقدام متقابل مقاومت لبنان هستند.
قنیطره محلی در نزدیکی جولان است که سالهاست مانند خود فلسطین و بخشی از سوریه و لبنان و مناطق دیگر دراشغال رژیم صهیونیستی است و آزادسازی آن باید هدف همه مسلمانان جهان باشد اما متاسفانه روسای برخی کشورها که بعد از حادثه مشکوک مجله شارلی ایبدو به پاریس شتافتند و دست در دست نتانیاهو تروریست  در صف اول مردمی قرارگرفتند که برای اعتراض به تروریسم به خیابانها آمده بودند، حتی از محکومیت ساده اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه مقاومت وحزب الله لبنان ، خودداری کردند.
برخی  ملوک و روسای جمهور و وزاری خارجه  کشورهای بظاهرمسلمان حتی جلوتر از جان کری وزیرخارجه آمریکا به پاریس رفتند ودست در دست نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هنوز دستانش بوی خون غزه می دهد، قرار دادند و  علیه تروریستها راهپیمایی کردند! از همه بدتر  موضع برخی مفتیهای دین فروش بود که از شهادت جهاد مغنیه ابراز خرسندی کردند ومحمد البراک یکی از همین شیوخ در صفحه توئیتر خود نوشت که از اینکه تعدادی از شیعیان و اعضای حزب الله بدست یهود کشته شده اند خدا را شکر می کند ومعتقد است دعایش مستجاب شده است!! همین افراد کسانی بودند که درجریان جنگ تاریخی 2006 گفتند کسی برای پیروزی مقاومت دعا نکنند نه دعای آن موقعشان مستجاب شد نه خوشحالی اخیرشان خیری برای آنها خواهد داشت و عذابشان دردنیا و آخرت سنگین تر خواهدشد.
امروز که پدر پیر شهید عماد مغنیه  که اکنون جوان دیگری از خانواده مغنیه را تقدیم اسلام ومقاومت کرده است دیدم، گفت : جان همه ما فدای مقاومت، سر قائد (مقام معظم رهبری) به سلامت. این مرد بزرگ هرگز خم نشده ونخواهد شد چون  مقاومت میراث زینب (س) و ائمه اطهار است. شهید جهاد مغنیه همچون پدر شهیدش همواره در آرزوی شهادت بود و نهایتا به آرزویش رسید وهمین طور بقیه شهدا و شهید سردار الله دادی که به یاران و همرزمانش در دفاع مقدس ملحق شد. دیروز وامروز دهها هزار هم رزم مغنیه او و دوستانش را در بیروت وشهرهای دیگر تشییع کردند و بر ادامه راهشان تاکید کردند. این راه ادامه خواهد داشت و بجای هر جهاد مغنیه دهها و صدها مغنیه به صف رزمندگان حزب الله خواهند پیوست و جبهه مقاومت به کوری چشم دشمنانش روز بروز قویتر خواهدشد.
دشمنان مقاومت بدانند مقاومت زنده، قوی و پرتوان به کارخود ادامه خواهد داد و پاسخ جسارت دشمنانش را با قدرت اما به موقع خود خواهد داد. رژیم صهیونیستی امروز از هرزمان دیگری ضعیف تر است وبقول سید حسن نصرالله دبیرکل  قهرمان حزب الله: اسرائیل از خانه عنکبوت هم ضعیف تراست.

 

8:19

(0)


نتیجه فقدان استقلال سیاسی در اردن/ داعش ،خلبان اردنی را زنده زنده سوزاند(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

خبر اعدام خلبان اردنی توسط داعش به شکل بسیار فجیع، باردیگر احساسات جامعه جهانی را جریحه دارکرد. این گروه جنایتکار در اقدامی بسیار منزعج کننده ،خلبان اردنی اسیر  را زنده زنده سوزاند! حرکتی وحشیانه که حتی تصور آن نیز بسیارسخت است.

اگرچه این گروه تروریستی طی یکسال گذشته جنایات بسیاری درعراق ،سوریه،لبنان،لیبی،نیجریه وسایرنقاط دنیا انجام داده است، اما آتش زدن یک اسیر به صورت زنده اقدامی بسیار وحشیانه وغیرقابل توصیف است.
بدون شک این اقدام تروریستی محکوم است و عاملان آن جنایتکارند اما نکات قابل تاملی دراین خصوص وجود دارد:
1-کشور اردن که همسایه سوریه، عراق و فلسطین است ،طی سالیان اخیر سیاست غلطی اتخاذ کرد و نتیجه این سیاست غلط ،این است که می بینید. اردن به آمریکا اعتماد کرد و کشورش را به پادگانی برای آموزش گروههای تروریستی سوریه قرار داد که فرماندهی آن دست آمریکا بود.پادشاهی اردن فکر می کرد با بازی دو گانه ای که انجام می دهد ، می تواند امنیت ملی کشورش را حفظ کند. «امان» فکر می کرد می تواند از یک سو تروریستها را آموزش دهد واز سوی دیگر درچارچوب به اصطلاح ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش قراربگیرد و نیروی هوایی خود را درخدمت ائتلاف قرار دهد. اما اقدام داعش ثابت کرد که هرکس مار درآستین پرورش دهد تا روزی دیگران را نیش بزند قبل ازهرکس خود قربانی خواهد بود.
2- یکی از تحلیلگران عربی که با وی صحبت می کردم ،ائتلاف بین المللی مبارزه با  داعش درعراق  را به بازی بچه ها با دستگاه های بازی مانند پلی استیشن تشبیه کرد که هر ازگاهی اهدافی را برای تفریح شکار می کنند !! ماههاست که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا وجنگنده های آمریکایی در عراق وسوریه پرواز می کنند تا داعش را نابود کنند اما درعمل کاری صورت نگرفته واکنون یکی از کشورهای عضو ائتلاف هم طعم تلخ جنایات داعش را چشید.بدون شک بقیه حامیان تروریسم درمنطقه نیز سرنوشتی مشابه درانتظارشان است.
3- با این اقدام داعش یکبار دیگر نیت این گروه تروریستی مشخص شد که این گروه وگروههای تروریستی مشابه، هدفی جز مشوه کردن چهره اسلام عزیز ندارند واکنون دنیا با مشاهده این تصاویر چه فکری درباره مسلمانان خواهد کرد؟اگرچه اسلام عزیز بری از این اقدامات وحشیانه است .
4- زمانی که داعش صدها جوان بیگناه شیعه عراقی را در موصل سربرید و جنازه هایشان را سوزاند،صدها دانشجو را اعدام وبه رودخانه انداخت، به زنان ودختران ایزدی تجاوزکرد وآنها خرید وفروش نمود،روسای قبایل را سربرید،اماکن مقدس را تخریب کرد با تاسف باید بگویم که خیلی ازکشورهای عربی نه تنها محکوم نکردند بلکه درمواردی شادمانی خود را هم کتمان نکردند.تروریسم ،معتدل یا غیر معتدل ندارد،تروریسم تروریسم است چه در عراق و قتل عام شیعیان باشد وچه کشتن خلبان اردنی یا خبرنگار آمریکایی یا ژاپنی .
5-باردیگر هوشیاری ودقت نظر مقام معظم رهبری(حفظه الله) در عدم حضور در ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش مشخص شد. زمانی که برخی حتی در داخل کشور حضور درکنارآمریکا برای مبارزه با داعش را فرصت برای کشور می دانستند، معظم له فرمودند نه داعش و نه ائتلاف. درحالی که رهبران برخی کشورها سراسیمه به ائتلاف پیوستند.این اقدام جمهوری اسلامی ایران بیانگر استقلال سیاسی کشورعزیزمان ورهبری عظیم القدرآن است.
دردهه فجر انقلاب اسلامی باردیگر به روان پاک شهدای عزیز و حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درود می فرستم و آرزوی سلامتی  وطول عمر این رهبر فرزانه را از خداوند منان مسألت می نمایم

8:15

(0)


طوفان یمن ،ریاض را درهم خواهد پیچید(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

- اگرچه ملک سلمان که دچار بیماری آلزایمر است ،ممکن است تاریخ درگیریهای کشورش با حوثیها را فراموش کرده باشد،اما مردم به خوبی می دانند که ارتش سعودی درشش جنگی که تاکنون سعودیها با حوثیها داشته اند شکست خورده اند.

- عربستان سعودی وکشورهای عربی سالیانه میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی و جنگنده های نو از غرب خریداری می کنند که هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته است و علیرغم گذشت 60سال از اشغال فلسطین ، اعراب درقبال جنایات صهیونیستها درغزه و فلسطین سکوت کردند و خبری از حضور این جنگنده ها نبود اما اکنون گفته شده که دراین عملیات مشترک دهها فروند هواپیمای جنگنده کشورهای عربی مشارکت داشته اند، این جنگنده ها در زمان حمله اسرائیل به غزه کجا بودند؟

- این جنگنده ها وائتلاف عربی زمانی که تروریستهای داعش به عراق حمله کردند وصدها وهزاران انسان بیگناه را به شهادت رساندند کجا بودند؟

- سفیر سعودی در آمریکا با افتخار اعلام کرده که این شبیخون شبانه با مساعدت و حمایت آمریکاییها صورت گرفته است. سعودی باید بداند که آنچه برای آمریکا مهم است منافع است و همانطور که حسنی مبارک را رها کرد ،ارزشی به ملوک عرب نخواهد کرد

8:6

(0)


14 تير 1394

خاورمیانه جدید را چه کسی می سازد؟(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

شکیل غده سرطانی دیگری(علاوه بر رژیم صهیونیستی) درمنطقه حساس خاورمیانه بنام داعش و با شکل و شمایلی به ظاهر اسلامی وارد دومین سال خود می شود و در این میان نگاهی به کارنامه این گروهک تروریستی، کام هر انسان ولو غیر مسلمانی را تلخ می کند؛ اما برای مسلمانان مصیبت فراتر است. دهها هزار انسان بیگناه کشته شده، صدها هزار خانواده آواره شده اند، سرهای بیگناهان بسیاری بریده شده است، اماکن وآثار تاریخی و مذهبی که شناسنامه امت اسلامی هستند، در آتش کینه انسانهای کج فهم یا مزدور با نام الله اکبر تخریب وسوزانده شده اند، دختران بیگناه و نوجوان بسیاری از اقلیتها، اسیر شهوت وهوس افرادی شده اند که مدعی اند سنت رسول الله (ص) را اجرا می کنند. نمازگزاران مساجد به خاک وخون کشیده شده اند، زیرساختهای امت اسلامی که سرمایه های این امت هستند به دست خودشان تخریب شده ومی شود و دهها مصیبت دیگر... براستی ما را چه شده است؟ - چرا میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش نفت در کشورهای اسلامی صرف تخریب کشورهای اسلامی می شود؟ - چرا علما وشیوخی که باید مانع از بروز فتنه شوند خود تریبون فتنه شده اند و نه تنها مانع قتل نمی شوند بلکه آن را تشویق می کنند؟ - چرا حرمت شهر مبارک رمضان نگهداشته نمی شود؟ - چرا به جای طعام، بر سفره مسلمانان گلوله و خون می بارد؟ - چرا وحدت مسلمان با یهودی آسانتر از وحدت مسلمان با مسلمان شده است؟ - آیا مسلمانان نمی بینند که هواپیماهای ائتلاف مبارزه با داعش به جای حمله به تروریستها، مهمات برایشان می ریزند؟ - آیا در عالم واقع راهبرد آمریکایی برای مقابله با داعش وجود دارد؟ - آیا مسلمانان نمی بینند که رژیم صهیونیستی چه قهقه مستانه ای بر این اوضاع ما دارد؟ - آیا ثبات و آرامش در غرب را نمی بینند که به بهانه نابودی جهان اسلام انجام می شود؟ - آیا نمی بینند که مسلمانان به عنوان افرادی غیر متمدن معرفی می شوند؟ -آیا نمی دانند که غرب می خواهد مسلمانان نیز مانند خودشان 1000 سال باهم بجنگند؟ در ورای این مصیبتها واقعیتهای تلخ دیگری نهفته است : - واقعیت این است که اغلب رهبران کشورهای اسلامی نه تنها منتخب مردم نیستند بلکه گسل بزرگی بین ملت با حاکمیت شکل گرفته است، - واقعیت این است که دهها میلیون انسان در کشورهای مسلمان در زیر خط فقر زندگی می کنند، - واقعیت این است که غرب برای آینده جهان دکترین 50 ساله تدوین می کند اما بسیار از کشورهای اسلامی ناتوان از تدوین برنامه یکساله هستند، - واقعیت این است که غرب از فکر و اندیشه خود بهره می برد و تولید ثروت می کند و کشورهای اسلامی از ثروت نفت استفاده می کنند وتولید خشونت می کنند، - واقعیت این است که غرب نهضت تولید علم را بهتر ازما دنبال می کند و به همین دلیل سرمایه شرکت اپل یک تریلیون دلار است که برابر با صد سال فروش نفت ماست، - واقعیت این است که درآینده نزدیک بخش قابل توجهی از جامعه غرب مسلمان خواهند بود و این روند باید تغییر می کرد و چه مانعی بهتر از این چهره ای که داعش از اسلام ارائه می دهد؟ - واقعیت این است که با بروز گروههای تکفیری درمنطقه و اعلام خلافت اسلامی از سوی داعش درعراق و ایجاد امارتهای متعدد درنقاط مختلف جهان از سوی پیروان این جریان تروریستی، پدیده جدیدی در منطقه خاورمیانه ایجاد شده که هیچ حد ومرزی برای خود قائل نیست و سقوط مرزهای بین المللی را هدف خود قرار داده است، از سوی دیگر نیز کشورهای منطقه ای به راحتی برای حفظ منافع خود در منطقه درکشور دیگر دخالت می کنند و حتی ائتلاف منطقه ای علیه کشور دیگری شکل می گیرد که نمونه بحرین و سعودی بارزترین نمونه های این تغییر رویکرد وتغییر مرزهاست. اکنون یمن به عنوان یک کشورمستقل بین المللی، با تصمیمی که کشورهای عربی گرفته اند بخشی از سرزمین سعودی قرار گرفته که از دریا و هوا و زمین درمحاصره است و در هر ساعتی از شبانه روز که حاکمیت سعودی اراده می کند به بهانه یک موضوع مبهم تحت عنوان بازگرداندن مشروعیت، نقاط مختلف این کشور را بمباران می کند و زیرساختهای آن را نابود می کنند در حالیکه اغلب این کشورهای عضو ائتلاف، فاقد حداقل شاخصه های مشروعیت داخلی وبین المللی که از آرای مردم ناشی می شود، می باشند این « پودر کیک » ی که اکنون درخاورمیانه تولید می شود، می تواند روابط ملتها با یکدیگر را متحول کند و آنها را گردهم آورد اما درصورت غنی سازی بیشتر، سازمان کشورهای درگیر را با چالش جدی مواجه کند! - واقعیت این است که با آغاز موج جدیدی از بی نظمی ها در خاورمیانه که ناشی از مداخله بازیگران منطقه ای و بین المللی است، این منطقه بار دیگر شاهد تنشهای خون بار است. آنچه که اکنون دریمن، سوریه، عراق، بحرین و فلسطین و افغانستان می گذرد، تنها بخشی از زلزله ها و پس لرزه هایی است که در منطقه یکی پس از دیگری رخ می دهد. زلزله هایی مصنوعی که از یک منبع تغذیه می شوند و هدف نابودی جهان اسلام و یا حداقل تضعیف آن می باشد. دیوید فرام کین کارشناس مسائل خاورمیانه و نویسنده کتاب «صلحی برای پایان دادن به همه صلحها» درسال 2007 گفت که خاورمیانه آینده ای ندارد. اما واقعیت این است که آینده خاورمیانه از هم اکنون آغاز شده است، زیرا خاورمیانه پیچیده قدیم درحال سقوط است و خاورمیانه جدیدی درحال تشکیل است مانند سیمرغ افسانه ای که هرگز نمی می میرد بلکه می سوزد وازخاکسترش سیمرغ دیگری بوجود می آید! باور کنیم که می توان خاورمیانه دیگری ساخت که در آن داعش نباشد!

19:2

(0)


8 ارديبهشت 1392

جامعه مسلمانان ، به اجلاس علما در تهران اميد بسته اند(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

در شرايطي که جهان اسلام روزهاي سخت ومتاسفانه اسف باري راطي مي کند،مقرراست تعداد قابل توجهي ازعلماي برجسته جهان اسلام درتهران گرد هم آيند و درخصوص مسائل مختلف ومشکلات جهان اسلام و در راس آن وحدت امت اسلامي، بيداري اسلامي، چالش هاي جهان اسلام و راه هاي مقابله با آن باهم به رايزني بپردازند، اين اجلاس مهمترين نشست مجمع بيداري اسلامي تحت عنوان «مجمع علماي بيداري اسلامي » است که تاکنون برگزار شده است .به گفته مسئولين ذيربط حدود 700 مهمان شامل بيش از 500 مهمان خارجي و قريب به 200 نفر از جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس حضور خواهند داشت. ملاحظات بسيار مهمي براهميت اين اجلاس افزوده وضرورت تحرک دلسوزان جهان اسلام در اين زمينه از جمله جمهوري اسلامي ايران را روشن کرده است از جمله: 1- بيش از دوسال از آغازبيداري اسلامي درخاورميانه وشمال آفريقا،برخي دانسته يانادانسته در تلاشند دستاوردهاي بزرگ اين تحول عظيم را زير سئوال برده و با خلق بحرانهاي مصنوعي واختلافات مذهبي وطائفي مسيحي مسلمان ،شيعه وسني، عرب وکرد ، عجم وعرب و... مانع به نتيجه مطلوب رسيدن اين تحول بزرگ گردند. 2- حوادث جاري در بحرين،ميانمار، افغانستان ،پاکستان ،سوريه ، عراق،مصر،،تونس،مالي، لبنان ، اندونزي و... نشان مي دهد دست يا دستهايي درکار است تا ظرفيتها وتوانمندنيهاي جهان اسلام بجاي قرار گرفتن درمسيروحدت اسلامي وارتقاي عظمت اسلام عزيز، در جهت تخريب يکديگر و تضعيف قدرت راهبردي جهان اسلام در مقابل دشمنان بکار گرفته شود واين درحالي است که خداوند بزرگ همه مسلمانان را از اين کار بازداشته وپيشتر درخصوص عواقب آن هشدار داده است که : «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحکم(انفال،46) و با هم نزاع مکنيد که سست شويد و صلابت شما از بين برود.» . چه کس وکساني و چه دولتهايي از اين حوادث سود مي برند؟ آيا غير از اين است که خانواده هايي از جامعه بزرگ اسلامي درمرگ فرزندان خود عزادار مي شوند؟ فرزنداني که در مرگ پدرانشان يتيم وآواره مي شوند؟ زنان مسلماني که در مرگ همسرانشان بي سرپرست مي شوند؟ خانه هايي که برسر ساکنينش خراب مي شود، مرکبهايي که راکبينش را مي سوزاند، اماکن دولتي ، عمومي که بايد درخدمت بيشتر مردم قرار گيرند با حماقت يک فرد به تلي از خاک تبديل مي شود ومزارعي که بايد محل کشت وکار ورزق وروزي مردم شود به محل کشت مين وبمب وخمپاره و خون وخونريزي تبديل شده است. واقعا مارا چه شده است؟!! مگر خداي بزرگ ما مسلمانان نفرموده است که « و لا تکونوا کالذين تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البينات(آل عمران 105) و چون کساني مباشيد که پس از آن‌که دلايل آشکار برايشان آمد، پراکنده شدند و با هم اختلاف پيدا کردند. » و درجاي ديگر نتيجه اين کار را بيان فرموده است که:«حتي اذا فشلتم و تنازعتم في الامر و عصيتم من بعد ما اراکم ما تحبون منکم من يريد الدنيا و منکم من يريد الاخرة(آل عمران: 152 ) تا آن‌که سست شديد و درکار با يکديگر به نزاع پرداختيد. و پس از آن‌که آنچه را دوست داشتيد (يعني غنايم را) به شما نشان داد، نافرماني نموديد. برخي از شما دنيا را و برخي از شما آخرت را مي‌خواهد.» 3- مسلمانان ومستضعفان جهان، اين درد را به کجا ببرند که مي شنوند ومي بينند که برخي از حکام کشورهاي اسلامي دشمن ترين دشمنان جهان اسلام يعني رژيم صهيونيستي را نه تنها دشمن نمي پندارند بلکه آسمان يک کشورمسلمان را براي حمله به يک کشور مسلمان ديگر باز مي کنند.چگونه اشک نريزند وبرحال امت اسلامي نگريند که مي بينند برخي از مقامات ارشد يک کشور اسلامي با جفري فيلتمن سفير سابق آمريکا در لبنان و دشمن مسلمانان طرح توطئه در سوريه وجهان اسلام را مي ريزند و موجب قتل وکشتار دهها هزار انسان مي شوند؟ چگونه است که با همکاري اين مسئول امنيتي يک کشور اسلامي که داعيه حمايت از جهان اسلام را دارد ، طرح جامع قتل عام مسلمان –مسلمان برنامه ريزي واجرا مي شود؟ چگونه است که ارتباط با رژيم سفاک اسرائيل که بيش از نيم قرن است بخشي از جسم جهان اسلام را جدا کرده وچون غده سرطاني در حال گسترش است ، از حالت محرمات به مباح ودر مواردي واجب در آمده است و بايد به دليل ترسوبودن يا خيانت برخي در جهان اسلام و حمايت بي چون وچراي آمريکا درحاشيه امن زندگي کند اما کشورهاي مسلمان از ترس يکديگر بايد از غرب سلاح بخرند و يا وادار به خريد سلاح شوند؟ 4- ما را چه شده است که هر روز شاهد صدور فتاوي عجيب وغريب از برخي از افراد وابسته ويا بي اطلاع هستيم که حکم حليت به محرمات صريح جهان اسلام مي دهند، حکم به جهاد النکاح نکاح محارم در سوريه و... با کدام يک از موازين شرعي مطابقت دارد؟ چرا هر روز در گوشه اي جهان سلام بايد خبر مرگ انسانهاي مظلومي را بشنويم که توسط يک فرد انتحاري ديگر و با توسل به حکم يک فرد ديگر که کمترين اطلاع از موازين اسلامي دارد کشته شوند؟ 5- ما را چه شده است که رسانه هايي که بودجه دولتهاي اسلامي ايجاد شده است وبايد در خدمت منافع جهان اسلام قرار گيرند در خدمت منافع دشمنان اسلام هستند وساعتها وهفته ها مرتبا در حال پخش برنامه هايي هستند که در جهت ايجاد جنگ طائفي ومذهبي است و اصولا اين جنگ به نفع کيست؟ بهر حال علما همواره جايگايي عالي نزد مسلمانان داشته ودارند واين مايه خوشوقتي و افتخار جهان اسلام است وبه همين دليل چشم اميد همه مسلمانان به اجلاس تهران دوخته شده است تا بتوانند چاره اي بر اين فتنه اي که ايجاد شده و در مراحل ابتدايي خود قرار دارد بينديشند ودشمنان را از وصول به اهدافشان نا اميد کنند. موج بيداري اسلامي مي مي تواند حضور علماي امت به عنوان فرصتي عظيم براي نشر اسلام ناب محمدي (ص) در جهان باشد وعلماي امت مسئوليت روشنگري در عرصه هاي مختلف را دارند و بايد با روشنگريهاي خود چراغ بيداري اسلامي را پر فروغ تر کنند. 6- و ختم کلام را خداي متعال اين گونه بيان فرموده وبرما مسلمان اطاعت از آن فرض است که:« و انّ هذا امتکم امةً واحدة و انا ربکم فاعبدون(انبيا: 92) اين است امت شما که امتي يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد» و اين که «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرّقوا و اذکروا نعمة الله عليکم اذ کنتم اعداء فاَلّف بين قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً(آل عمران:103) و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراکنده نشويد. و نعمت خدا را بر خود ياد کنيد آنگاه که دشمنان (يکديگر) بوديد، پس ميان دلهاي شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد.

18:14

(0)


18 مهر 1390

معادله بيداري اسلامي ، خاورميانه جديد وآينده ديکتاتورها(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

بيش از 8 ماه است که منطقه خاورميانه، شمال آفريقا وخليج فارس که بخش اعظم جهان اسلام را شامل مي شود ، حوادثي را تجربه مي کند که پيش از اين سابقه نداشته است ،حوادثي که با اعتراض يک کارگر تونسي به عملکرد حکومت در تبعيض و هتک حرمت انساني آغاز و با سقوط بن علي و مبارک و در بدري قذافي ادامه پيدا کرد. اين بيداري توانست نه تنها ساير ملتها بلکه برخي حکام را هم بيدار کند! براي برخي از آنان دير شده بود وبراي برخي هم دارد دير مي شود! اما در اين ميان شرايط براي رژيم صهيونيستي به شکل بسيار بدي در حال رقم خوردن است ، با سقوط يکي از ستونهاي اصلي مورد اتکاي رژيم صهيونيستي يعني مبارک، شرايط براي اين رژيم جعلي از هر زمان ديگري سخت تر شده است و به صراحت مي توانم بگويم که خاورميانه جديدي شکل گرفته که اسرائيل و حاميانش هرگز تصورش را هم نمي کردند. اکنون ديگر مقامات اسرائيل اين دست نوشته مردم را به خوبي مي بينند که: ما خاورميانه جديدي را مي سازيم!(نه مي خواهيم) خاورميانه اي که ديگر ديکتاتورها برآن حکومت نمي کنندتا از سياستهاي اسرائيل وآمريکا تبعيت نمايند. چنانکه رهبر فرزانه و انديشمند آگاه ، در همايش اخيربيداري اسلامي با اشاره به اين مطلب فرمودند: " در جريان انقلابهاي اخير، تحول بر دوش توده مردم است و آنهايند که جسم وجان خود را به ميدان مي آورند و با مجاهدت وفداکاري ، دشمن را از صحنه بيرون مي کنند. اين مردمند که شعارها را مي سازند ،هدفها را معي مي کنند و در نتيجه اجازه انحراف و سازش و تغيير مسير را به خواص سازشکار و آلوده و به طريق اولي به عوامل نفوذي نمي دهند." روزنامه اسرائيلي جروازاليم پست در مقاله اي به قلم زوي مازل ZVI MAZEL سفير سابق اسرائل در مصر که در تاريخ 18 سپتامبر(27 شهريور) در سايت خود منتشر کرد با اشاره به انزواي بيش از پيش اين رژيم به نکته اي اشاره کرده که قابل تامل است . اين روزنامه نوشته است که" اسرائيل با دولتها و حاکمان قرارداد صلح بسته ونه با ملتها ". و اين واقعيتي انکار ناپذير است . بهمين دليل است که اکنون برخي از افراد باقي مانده از رژيم سابق مصر همچنان بر اعتبار قرارداد ننگين کمپ ديويد پاي مي فشارند اما مردم ، سفارت اين رژيم را اشغال مي کنند. در اردن نيروهاي امنيتي اين کشور در فاصله يک کيلومتري سفارت اسرائيل وآمريکا تمام راههاي منتهي به آنها را مي بندند و مانع از دسترسي مردم به اين لانه هاي جاسوسي مي شوند اما مردم پرچم اين کشورها را در مقابل چشمان نيروهاي امنيتي و رسانه ها به آتش مي کشند و بغض خود را فرومي برند تا در زمان ديگري اقدامي را که شايسه است انجام دهند. اين نويسنده اسرائيلي نکته ديگري را يادآوري نموده وآن اينکه عليرغم انعقاد قرارداد صلح اردن ومصر وساير کشورها با اسرائيل، مادران در کودکي به فرزندان خود ياد داده و مي دهند که اسرائيل دشمن شماست و اين کودکان اکنون بزرگ شده اند.! اتفاق بد ديگري هم براي اسرائيل افتاده است. ترکيه به عنوان يک کشور بزرگ اسلامي ، اکنون به يکي از مخالفين اسرائيل تبديل شده و حتي پا درمياني آمريکا براي دوستي با اين رژيم را نمي پذيرد . اگرچه اين رويکرد ممکن است تغييري تاکتيکي قلمدادگردد، اما واقعيت اين است که ترکها هم به خوبي دريافته اند که کساني محبوب قلب مسلمانان هستند که به دنبال تامين منافع مسلمانان و دشمن اسرائيل باشند! بهمين دليل است که اردوغان اشتباه استراتژيک خود در مصر براي دعوت از مردم مصر جهت تشکيل دولتي سکولار را ، در ليبي پس مي گيرد و مي گويد دمکراسي با اسلام منافاتي ندارد والبته اين تحليلي درست و مبتني بر واقعيت است. خود اردوغان و تيم هم فکر او زماني توانستند آراء مردم را از آن خود کنند که اعلام کردند بر مباني اسلامي پايبند هستند اما ايشان در تحليل وقايع خاورميانه اشتباه کرد والبته بعدا مجبور به اصلاح آن شد. حتي محمود عباس که مدافع اصلي صلح با رژيم صهيونيستي بود و البته بسيار در اين زمينه تلاش کرد اکنون به اين نتيجه رسيده که بايد اقداماتي براي ترميم جايگاه خود نزد فلسطينيها و مسلمانان انجام دهد و بهمين دليل موضوع دولت مستقل فلسطيني را در سازمان ملل پيگيري مي کند. اما آمريکا حتي حاضر به پذيرش اين دولت حتي در کمتر از 22 درصد از سرزمين فلسطين ، نيست وتهديد کرده که درخواست فلسطينيها را وتو خواهند کرد! اوباما در صحن سازمان ملل با رويکردي منافقانه مي گويد از تشکيل دولت فلسطين حمايت مي کند اما نه از طريق سازمان ملل بلکه گفتگوي دو طرف فلسطيني و اسرائيلي! اما آقاي اوباما گويا فراموش کرده است که بيش از نيم قرن است که اين رژيم اشغالگر از تمام توان خود براي حذف تک تک فلسطينيها استفاده کرده و مذاکرات متعدد به اصطلاح صلح در شرم الشيخ و اسلو ... هم هيچگاه هيچ دستاوردي نداشته است . همه فلسطين متعلق به فلسطينها است و اين اشغالگران هستند که بايد بروند و اقدامات آمريکا در شوراي امنيت وسازمان ملل در وتو يا حمايت بي قيد و شرط آمريکا از اسرائيل فقط اعتبار اين سازمان بين المللي را از بين مي برد. اوباما وساير حاميان اسرائيل نيک مي دانند که اسرائيل همواره حداقل يک متحد اسراتژيک در جهان اسلام داشته و گاهي هم دو تا . فراموش نکنيد که ايران بيش از بيست سال متحد اسرائيل بود. بعد اسرائيل با ترکها رابطه استراتژيک داشت وبرخي اوقات با هردو( ايران زمان شاه و ترکيه) رابطه راهبردي داشته است . بعد هم مصر و ترکيه با هم بودند واکنون از اين سه کشور هيچکدام نمي توانند به ملت خود بگويند که با اسرائيل دوست هستيم ! نبايد فراموش کرد که رژيم شاه در ايران سالها متحد اصلي و مهم اسرائيل در منطقه بوده اما اکنون ايران از مدافعان اصلي آرمان فلسطين و مخالف اصلي و دشمن مهم وقوي اين رژيم است! اين مساله در ساير کشورهاي منطقه هم صدق مي کند و اکنون انزواي اسرائيل به انزواي ديکتاتورها انجاميده وانزواي ديکتاتورها به حذف آنان وحذف ديکتاتورها به انزواي اسرائيل ! معادله جالبي است !

18:43

(0)


22 اسفند 1388

عربستان سعودي يا آمريكا كدام يك دروغ مي گويند؟(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

 1-    رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا اخيرا سفري به منطقه خليج فارس داشت و با ملك عبدالله پادشاه عربستان  سعودي و امير سلطان وليعهد ملاقاتهاي محرمانه اي داشت  و البته مفاد اين جلسات منتشر نشد اما  روزنامه معروف نيويورك تايمز كه معمولا ديدگاههاي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون ) را بيان مي كند در مطلبي كه در تاريخ10 مارس 2010 به قلم اليزابت باميلر منتشر كرد اعلام نمود كه رابرت گيتس در جريان اين سفر به مقامات سعودي  قول داده است كه سيستم دفاعي رياض را در مقابل تهديدات ايران ارتقاء دهد و از طرف ديگر انتظار دارد كه رياض هم از اعمال تحريمها عليه جمهوري اسلامي ايران حمايت نمايد.گيتس همچنين درجريان ملاقات با امير سلطان بن عبدالعزيز  وليعهد و وزير دفاع سعودي گفت كه كشورش از همه كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در مقابل ايران حمايت مي كند!

 سايت وزارت دفاع آمريكا نيز با انتشار بخشي از اظهارات گيتس در ابوظبي ورياض  به نقل از گيتس چنين نوشت: همه كشورهاي منطقه نگران ايران هستند، و ما با مقامات اين كشورها در خصوص مكانيزم تحميل تحريمهاي جديد براي تحت فشار گذاشتن دولت ايران صحبت كرديم همچنين از اين كشورها خواستيم كه با ارائه برخي مشوقهاي لازم به چين اين كشور را نيز درخصوص اعمال تحريم عليه ايران ترغيب نموده و در كنار آمريكا قرار دهند، رهبران دو كشور امارات وعربستان سعودي نيز علاقه مندي خود را در اين خصوص اعلام نمودند بوي‍ژه تحريمهايي كه مستقيما سپاه پاسداران يا رهبري جمهوري اسلامي ايران را تحت فشار قرار دهد.و ملك عبد الله از اين مساله   كه ما اكنون از مرحله حرف گذشته ايم  وبايد اقدام عملي در مقابل ايران انجام شود حمايت كرد.

2- رسانه هاي سعودي  به نقل از يك مقام ناشناس!!  اين كشور فقط در يك جمله و بدون هيچ توضيح ديگري نوشتند: "اين موضوع درست نيست ودرجريان سفر گيتس به سعودي مورد بحث قرار نگرفته است. "

3- با اين شرايط يك سوال ساده پيش مي آيد : آيا عربستان سعودي وامارات  به عنوان يك كشور مسلمان از وحدت با آمريكا وغرب و اعمال فشار به جمهوري  اسلامي ايران و ارائه رشوه به چين براي در كنار آمريكا قرار گرفتن حمايت مي كنند يا نه؟اگر پاسخ منفي است كه مقامات رياض  وامارات بايد بيش از پيش به اين ديدگاه جمهوري اسلامي ايران كه آمريكا واسرائيل عليه مسلمانان فتنه مي كنند و بدنبال بد بين كردن كشورهاي همسايه به يكديگر هستند  پي ببرند و ادعاهاي گيتس را مستندا رد كنند و مشروح اظهارات طرفين را در معرض قضاوت همه بگذارند تا مسلمانان بدانند كه ملوك عرب در كنار  دشمنان دوستي ووحدت مسلمانان نيستند  . و اگر نه و موضوع همانگونه است كه وزارت دفاع آمريكا مي گويد ، در آن صورت جسارت آن را داشته باشند كه اگر به اين موضع گيري خود در دشمني و پيوستن به جبهه ضد ايراني دليل قانع كننده اي دارند با صراحت اعلام كنند .چراكه اين  تكذيبيه به هيچ عنوان قانع كننده نيست.

4- امرا وحكام كشورهاي اسلامي بايد به اين حقيقت بزرگ توجه كنند كه مواضع  ديروز ،امروز وآينده آنان در تاريخ  وحافظه ملتها ثبت شده وخواهد شد و مسلمانان در آينده  در اين خصوص قضاوت خواهند كرد. جمهوري اسلامي ايران بارها وبارها تاكيد نموده كه توان دفاعي،نظامي  وامنيتي اش  صرفا حالت بازدارندگي دارد ودر خدمت مصالح همه كشورهاي اسلامي است و آن را در عمل ثابت كرده است و مردم مسلمان منطقه هم بخوبي آن را حس كرده اند بنابر اين" وحدت با شيطان" جز آبرو ريزي براي كساني كه در مقابل خون هاي ريخته شده مسلمانان لبنان ، غزه ، عراق، افغانستان و... سكوت اختيار كرده و با اسرائيل و آمريكا  از در دوستي وارد مي شوند نخواهد داشت  والبته جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر قدرت لايزال الهي ، رهبري آگاه و انديشمند و مردم هميشه درصحنه و توان نظامي و دفاعي خود به عنوان يك ابرقدرت منطقه اي و فرا منطقه اي  توان مقابله با توطئه ها وتهديدات توخالي  دشمنان را دارد و دست هر كسي را كه با هدف تعرض به سمت منافعش دراز شود قطع خواهد كرد.

  

 

 

19:0

(0)


11 اسفند 1387

كنفرانس غزه در تهران آزمون ديگري براي جهان عرب(یادداشت-تحولات منطقه غرب آسیا )

كنفرانس غزه در تهران آزمون ديگري براي جهان عرب خبرگزاري فارس: كنفرانس غزه در تهران كه 14 و 15 اسفند برگزار مي‌شود فرصتي ديگر براي جهان اسلام و جهان عرب است تا نشان دهند كه اگر رژيم صهيونيستي محور وحدت آمريكا و برخي ديگر از غربي‌هاست فلسطين نيز محور وحدت بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان است. 1- مقام معظم رهبري در همايش بين المللي "جهان اسلام چالش‌ها و فرصت‌ها " كه پنج سال پيش در تهران برگزار شد ،‌ در جمع نخبگان جهان اسلام كه در اين همايش شركت كرده بودند، تأكيد نمودند: وقتي يك موجود زنده با تهديد مواجه مي شود مقتضاي عقل و منطق اين است كه نيروي خود را جمع كند فكر خود را بكار اندازد و در مقابل تهديد اقدام شايسته و مناسب بكند. نشستن و سرنوشت را به دست حوادث سپردن كار يك ملت زنده مثل ملت اسلام نيست. " 2- اكنون قرار است با تلاش‌هاي مسئولين جمهوري اسلامي ايران بويژه دكتر لاريجاني رئيس محترم مجلس، وزارت امور خارجه و پيگيري‌هاي آقاي محتشمي‌پور و ساير مقامات،‌ كنفرانس بين المللي حمايت از غزه در 14و 15اسفند در تهران تشكيل گردد. براساس اعلام دبيركل اين اجلاس دعوتنامه هايي به رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي و اتحاديه عرب و كشورهاي غير اسلامي براي حضور در اين اجلاس ارسال شده است و تاكنون نزديك به 15 رئيس پارلمان دعوت ايران را پذيرفته‌اند و در اين كنفرانس شركت خواهند كرد. از برخي مجامع بين‌المللي همانند اتحاديه كشورهاي عرب، سازمان كنفرانس اسلامي و تعدادي از مجامع بين‌المللي و همچنين تعدادي از شخصيت‌هاي برجسته حقوقي، وكلاي بين‌المللي و برخي از NGOهاي حقوق بشر دعوت بعمل آمده تا در اين كنفرانس شركت كنند. علاوه براين در اين كنفرانس از اديان مختلف نيز درخواست شده تا در اين اجلاس شركت كنند و دعوت‌نامه‌ها براي پيش از 80 كشور جهان ارسال شده است. 3- اين اجلاس فرصت مناسبي است تا رهبران جهان اسلام و دلسوزان و افراد بي‌غرض و متعهد با مد نظر قراردادن موضوع محوري "فلسطين " بار ديگر گردهم آمده و براي چالش‌ها و تهديدات پيش روي جهان اسلام چاره انديشي كنند و نشان دهند كه به آن حد از بلوغ سياسي رسيده‌اند كه دست‌هاي اختلاف افكن را تشخيص داده و ضمن رد آن دست‌هاي وحدت خود را بهم گره بزنند. ميزان حضور و مشاركت گسترده رهبران كشورهاي اسلامي در اين اجلاس سنگ محك و معياري براي ميزان تعهد و حمايت كشورهاي اسلامي و عربي از آرمان‌هاي مردم فلسطين و اسلام است و انتظار مي‌رود رهبران كشورهاي اسلامي با درك شرايط بين المللي و منطقه‌اي بعد از جنگ غزه و مصيبت‌هاي مردم فلسطين حضوري قوي در اين نشست داشته باشند. امروز جهان اسلام از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي انساني،‌ تاريخي، علمي،‌ فني، اقتصادي، سياسي و نظامي فراواني برخوردار است كه امكان رشد و تكامل مشترك ميان جوامع اسلامي را سهل و آسان مي‌نمايد. واقعيت‌هاي امروز جهان اسلام ايجاب مي‌كند كه همه كشورهاي اسلامي در راستاي تبيين راهبردي اصولي متكامل و وحدت بخش عمل نمايند و به نيروها و توان خود و مردم‌شان اعتماد نمايند و از ابزارها و تجربيات يكديگر بويژه جمهوري اسلامي ايران بهره گيري نمايند. 4- پيام اين اجلاس به دنيا پيام روشني خواهد بود و آن اينكه اگر حمايت از رژيم اشغالگر صهيونيستي محور وحدت و سياست راهبردي آمريكا و برخي كشورهاي غربي است، فلسطين نيز محور وحدت بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان و كشورهاي اسلامي است و موضوعي است كه هرگز فراموش نخواهد شد. بدون شك مشاركت وسيع سازمان‌هاي بين المللي مربوط به مسائل اسلامي و سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج فارس نيز اهميت موضوع فلسطين در شرايط و تحولات نوين بين المللي را درك مي‌كنند و براي پاسخگويي به خواست بحق مردم كشورشان حضوري فعال و بياد ماندني در اين نشست خواهند داشت. ما مسلمانان معتقد به قرآني هستيم كه مي‌فرمايد: «و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين» (سوره مباركه آل عمران آيه 139)شما مسلمانان نه هرگز در كار سستي كنيد و نه ازفوت متاع دنيا اندوهناك باشيد زيرا شما پيروز و نيرومندترين ملت‌هاي دنيا هستيد اگر در ايمان ثابت و استوار باشيد. و همين طور اين آيه كه: «و كذالك جعلناكم امه وسطا لتكونوا شهداء علي الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا» (سوره مباركه بقره آيه143) [ یکشنبه یازدهم اسفند ۱۳۸۷ ] [ 15:43 ] [ توسلی ]

19:13

(0)